Databázové systémy (IDS) – zhodnocení
By Bumerang
Každý informatik musí mít alespoň nějaké základy databází. Na FIT bakaláři vám je má poskytnout právě tento předmět. Vede ho sám děkan fakulty, doc. Zendulka. Jeho typickým poznávacím znakem při přednášce je velice pomalá mluva. Už dřív jsem zmiňoval, že většina přednášek má na můj vkus až příliš pomalé tempo — tady se ovšem hraje v úplně jiné lize. Má to ovšem svojí výhodu — můžete si stáhnout přednášky z minulých let a dívat se na ně zrychleně.
V jiných případech by to mělo za následek vaše přehuštění, ovšem u pana děkana zrychlení na 2,1x normální rychlosti odpovídá běžné mluvě — navíc je pořád dobře rozumět. A v čem tkví ta výhoda? Tříhodinová přednáška se vám tak smrskne na polovinu. Jako bonus pak slouží to, že se probere relativně málo látky, takže potom nemáte obří kvantum informací ke vstřebání (viz IPP).
Za bonusy!
Další charakteristikou tohoto předmětu je několik možností, jak získat bonusové body — což je věc, která se mně osobně velice líbí a to i její formy. Jedna možnost je být aktivní na přednášce, když odpovíte na nějakou otázku vhozenou do pléna. Dále pokud opravdu vyšperkujete projekt, zase můžete dostat něco navíc. A poslední, nejjednodušší a nejvýnosnější, je šance si předem zpracovat zadaný příklad a poté ho prezentovat vašim kolegům. Jak prezentovat? Normálně před celou přednáškovkou, kdy přeberete místo přednášejícího — mikrofon samozřejmostí. Toto byla zajímavá sonda do duší mých spolužáků, kdy vyplavaly na povrch nejrůznější (byť předem tušené) osobnostní charakteristicky. Někdo například celou akci pojal pouze prezentačně. To znamená, že místo výkladu, jak postupoval při řešení (což vás naučí ze všeho nejvíc), pouze ukazoval, jak to vyřešil On, ve stylu „Tady jsem udělal dvě entity a tady pak třetí — proč, je doufám zřejmé všem.“ Tímto bych chtěl poděkovat těm, kteří prezentaci pojali edukativně, třeba ve stylu „kuchařky“.
Projekty
Dále je v předmětu několik projektů, které na sebe navazují. Nejprve musíte obhájit konceptuální model systému (stačí převzít ten z IUS), poté navrhnout schéma databáze a vytvořit dva skripty, které databázi oživí a naplní daty. Toto je naprosto bez problémů, mně, bez předchozích zkušeností s SQL, tyto projekty zabraly maximálně 2h každý. Poté ještě přichází „hnědý hřeb“ celého předmětu, a to projekt poslední. Jeho účelem je vytvořit uživatelský front-end v Oracle Forms Builderu. Účel tohoto projektu mi naprosto uniká, ale udělat ho musíte (je za nálož bodů), takže to tak berte. Kdo o téhle parodii na příjemný uživatelský systém z 90. let ještě neslyšel, tak ho nebudu děsit dopředu. Jen pokud jste vznětlivější povahy, připravte si několik dávek valia, boxovací pytel a gumovou kachničku. Já s kolegou jsme na tom strávili asi dva večery v CVT (do zavíračky) a řeknu vám, že takhle vytočený jsem nebyl už hodně dlouho. Po jednom večeru, kde jsme se dostali akorát tak z prdele do hovna, jsme se skoro věšeli na hřebík. Naštěstí jsme to nějak splácali dohromady a splnili základní část projektu (za níž bylo 75% bodů, na víc jste si museli sami vymyslet nějaké extra fíčury).
Půlsemestrální zkouška obsahovala vše, co bylo předem oznámeno. Co jsme však nevěděli dopředu, byl způsob hodnocení — mnoho z nás pak výsledek překvapil (nemile). Asi měl pan děkan jiné představy o dělbě bodů a nebo jsme prostě neschopní. Obé je možné.
Zkouška
Semestrální zkouška byla obsahem opět nepřekvapující — pohled na výplatní (bodovou) pásku však již pro mnohé ano. Já jsem šel na zkoušku standardně připraven + jsem ještě nestandardně ráno holdoval lahvi vína, takže jsem šel v opravdu skvělé náladě. :) Doporučuji. Když jsem dostal otázky, zaradoval jsem se — nebyla jediná, ke které bych nic nevěděl. Měl jsem sice zkušenosti z půlsemestrálky, přesto jsem se oddával předčasné radosti z dobré známky. No, stejně jako dřív, byli jsme všichni nemile překvapeni. Spousta lidí tuto zkoušku podcenila, ale většinou se jim to na dalších podařilo napravit. Dávejte si proto pozor.
Předmět bych hodnotil neutrálně — získal jsem základy o databázových systémech, ale na druhou stranu si zažil svoje s Orákulem (napsané snad v Delphi). Nepodceňte písemky a projdete v pohodě.
Studentů prospělo: 82,81%