Počítačové komunikaci a sítě (IPK) – zhodnocení
By Bumerang
První síťařský předmět na škole a další z řady oblastí, o které informatik musí mít základní přehled. Na přednášce jsem byl několikrát, ale moc jsem nedával pozor — prakticky jsem si z nich odnesl jen to, že Dr. Ryšavý mi hrozně připomíná hokejistu Jana Marka. Na reinkarnaci je asi moc brzo, tak to bude možná jen příbuzný.
Projekty
V průběhu semestru se řeší tři projekty, všechny na síťovou komunikaci (překvapivě). Bohužel řešení samotné síťové komunikace vám zabere zhruba třetinu času na projektu — zbytek času strávíte programováním zpracování parametrů a parsování textu. Velikou výhodou však byla možnost implementace v jazyce C++, čehož jsem s radostí využil. OOP jsem však nechal spát, takže samotný návrh aplikace byl pořád céčkoidní. První dva projekty nebyly těžké, pouze je chtělo otestovat — testovalo se pouze na systému FreeBSD — Eva, nikoliv na linuxovém Merlinovi jako obvykle. Někteří lidé doháněli testování a ošetřování všemožných situací (jako v IZP) téměř do extrému — jako třeba „escape“ nejrůznějších exotických znaků. Já jsem to bral mnohem více v klidu, testoval jsem pouze na příkladech uvedených v zadání a vyplatilo se — plné počty přistály v hangáru bez komplikací.
Třetí projekt, spolehlivý přenos dat nad UDP, jsem řešil, a to docela intenzivně, ale když jsem se po několika dnech nedokázal posunout k funkční verzi, vzdal jsem to a na implementaci pohyblivého okna (to poznáte, co je) jsem se vykašlal a posílal pakety po jednom ve stylu |send|-> -;- <-|ACK|. Dorazilo mi za odměnu celých 0.0 bodů s komentářem „není RDT, posílá obrovské množství dat“. Můj první projekt na FITu, který jsem odevzdal ve stavu, za který by se styděli i turečtí programátoři.
Laboratoře
Dále vás v předmětu potkají dvě laboratorní cvičení, kde si budete zapojovat a vytvářet síť. Pokud jste si někdy zvládli přenastavit router, nebudete mít problém. Tohle bylo první cvičení, kdy jsem byl s kolegou o tři koňské délky napřed oproti zbytku skupiny (ne že by na tom záleželo) — asi za to vděčím mému experimentování na základce (teď myslím to s routerem, nikoho jsem v labinách tělesně těšit nemusel). První cvičení vedl Ing. Ráb, na kterého si při přednáškách leckdo stěžoval, ale na cvičeních jsem s ním byl maximálně spokojený — vysvětlil, naučil a nikoho zbytečně nestresoval.
Novinkou tohoto předmětu byly tři testy po 4b vyplňované v systému Moodle (skrze VUT portál). Otázky i nabízené odpovědi byly pro všechny stejné, takže si sami domyslíte, jak to probíhalo. Některé otázky mi přišly poněkud nejednoznačně zadané, jiné zase byly přespříliš podrobné.
Zkouška
Před semestrálkou nám Dr. Ryšavý napsal seznam okruhů, které se u zkoušky mohou objevit — to bylo velice příjemné, protože látky je v tomto předmětu hodně a dá se na ní zkoušet velice nepříjemně. V souvislosti s tímto seznamem se pak stalo něco, v našem ročníku, nevídaného. Založil se dokument na Google Docs, kde byly nadepsané otázky a lidé samovolně vyplňovali odpovědi. Skutečně zážitek. Tímto bych chtěl poděkovat autorům této „iniciativy“ a pak ještě speciálně Vaňasovi, jehož sáhodlouhé odpovědi a vysvětlení mě naučily třikrát více, než slidy k předmětu.
Na zkoušce se objevily očekávané otázky, byť jedna skupina mi subjektivně přišla těžší — samozřejmě ta moje. Ostatní po nahlédnutí do zadání rychle měnili místo a hledali druhou skupinu — někdo musel projít dokonce celou řadu. ;] Já jsem se však obrnil a statečně čelil té „horší“ skupině. Hodnocení bylo spravedlivé a předmět hodnotím přínosně, hlavně díky tomu, že mě donutil se konečně podívat na tuto problematiku.
Studentů prospělo: 85,43%