Principy programovacích jazyků a OOP (IPP) – zhodnocení
V každém semestru se nachází předmět, o kterém slyšíte už dopředu a ve varovném tónu. Strašákem v tomto bylo právě IPP. Bez nadsázky nejteoretičtější předmět na celém bakaláři. Leckdo by se mohl zaradovat, že se v tomto předmětu konečně naučí programovat či navrhovat objektově, ale jak je to ve skutečnosti? OOP bylo do názvu (a jeho osnov) předmětu vloženo až dodatečně, proti vůli garanta. Pověry? Kdepak, bylo nám to řečeno přímo na přednášce.
Počítačové komunikaci a sítě (IPK) – zhodnocení
První síťařský předmět na škole a další z řady oblastí, o které informatik musí mít základní přehled. Na přednášce jsem byl několikrát, ale moc jsem nedával pozor — prakticky jsem si z nich odnesl jen to, že Dr. Ryšavý mi hrozně připomíná hokejistu Jana Marka. Na reinkarnaci je asi moc brzo, tak to bude možná jen příbuzný.
Databázové systémy (IDS) – zhodnocení
Každý informatik musí mít alespoň nějaké základy databází. Na FIT bakaláři vám je má poskytnout právě tento předmět. Vede ho sám děkan fakulty, doc. Zendulka. Jeho typickým poznávacím znakem při přednášce je velice pomalá mluva. Už dřív jsem zmiňoval, že většina přednášek má na můj vkus až příliš pomalé tempo — tady se ovšem hraje v úplně jiné lize. Má to ovšem svojí výhodu — můžete si stáhnout přednášky z minulých let a dívat se na ně zrychleně.
Seznámení s Doxygenem
Opět pro účely projektu z IFJ jsem sepsal úplné minimum potřebné pro práci s Doxygenem. Popisuji styl JavaDoc, ale samozřejmě neexistuje jediný, jen mi přišel nejpříjemnější. JavaDoc určuje pouze syntaxi pro příkazy Doxygenu, ostatní „stylistické prvky“, jako třeba jestli funkce komentovat u její deklarace či definice, nebo jak komentovat složky struktur jsou již mé vlastní konvence. Nic vám samozřejmě nebrání zavést vlastní.
Základní Git příkazy
Pro účely IFJ projektu jsem sepsal krátký úvod do používání Gitu, což je jeden z nejpoužívanějších systémů na správu verzí.
Zhodnocení třetího semestru
Jak jsem psal ve zhodnocení minulého semestru, neměl se v tomto semestru objevit žádný zabijácký předmět. Skutečně neobjevil. Jaký mám tedy celkový dojem z uplynuvšího semestru? Pojďme se na to podívat.
Formální jazyky a překladače (IFJ) – zhodnocení
Vrchol třetího semestru. Dalo by se říct, že celý tento semestr se točí okolo tohoto předmětu a hlavně projektu do něj. Není však vrcholem jenom kvůli tomu, že vám zabere pravděpodobně nejvíce času – je to i díky jeho organizaci, která pro mě představovala do té doby něco nevídaného. A v neposlední řadě i díky přednášejícímu.
Na první pohled mi název předmětu nijak neučaroval, tím spíš, že se v něm objevuje slovíčko „formální“, což vždy indikuje hromadu definicí a teorie. To nezní nijak přívětivě, ale jak to bylo ve skutečnosti?
Příprava na zkoušku FCE (FCE) – zhodnocení
Během Bc. studia na FITu máte za povinnost absolvovat angličtinu BAN4, která by měla odpovídat evropské úrovni B2. Když jsem minulý rok žádal o uznání maturitní zkoušky z angličtiny vyšší úrovně, odpovědná paní na Ústavu jazyků na FEKTu (ten má na starost naše jazykovědné vzdělávání) mi odpověděla jasným fakáčem s tím, že českou maturitu v žádném případě neuznávají. Tento rok se údajně situace změnila, prý uznávají i tu českou. Už předem jsem byl rozhodnutý, že BAN4 (díky jeho pověstné „nekvalitě“) absolvovat nechci.
Naštěstí nám naše fakulta nabízí možnost zapsat si volitelný předmět, který slouží k přípravě na zkoušku FCE. FCE, neboli First Certificate of English je mezinárodně uznávaný certifikát zaštiťovaný univerzitou v Cambridge. Stojí cca 4500CZK, ale co je na tomto kurzu nejlepší – přibližně 50 nejlepším FIT certifikát proplatí v plné výši. Ti ostatní pak mají možnost využít zvýhodněnou cenu ~3000CZK.
Signály a systémy (ISS) – zhodnocení
Další „bájný“ předmět, okolo kterého poletují nejrůznější zvěsti plné integrálů které říkají, jak složitý a nepochopitelný tento předmět je. Jak je to ve skutečnosti? Má vás myšlenka na ISS děsit již dva semestry dopředu? Tak se na to podívejme…
Co je náplní předmětu? Ve zkratce: cosinusovky, komplexní exponenciály, řady a integrály. Několika mým známým už z tohoto popisu naskakovala kopřivka, díky jejich averzi vůči čemukoliv matematickému. Na tomto popisu však není nic nadneseného, i když předmět to „maskuje“ za „mírumilovným“ názvem. Jakékoliv signály (třeba zvukové) totiž nelze uchopit nijak než skrze jejich matematickou stránku. Takže nauka o signálech není nic jiného, než nauka o jejich matematických vyjádřeních.
Návrh počítačových systémů (INP) – zhodnocení
Pokračování předmětu Návrh číslicových systémů (INC) z minulého semestru. Povznesli jsme se opět o něco výše nad dráty, ale pro mnoho kolegů to nebylo opět o nic lepší než jenom další HW-WTF-OMG předmět. Probíralo se, z jakých součástí je tvořen procesor, přičemž každé téma bylo rozebráno. Dozvěděli jsme se například to, jak jsou implementovány (nadrátovány) vyrovnávací paměti, jak fungují sběrnice, ALU, poznali jsme kódy pro reprezentaci dat a algoritmy používané pro „počítání“ v ALU a FPU.
Numerická matematika a pravděpodobnost (INM) – zhodnocení
Poslední díl z trilogie matematik na bakalářském stupni. Předchozími díly jsou Diskrétní matematika a Matematická analýza. Názory na to, který díl je nejlepší, se různí. Málokdo však preferuje díl první (IDA). Pro mnoho studentů však absolvováním tohoto předmětu končí martyrium skryté pod aliasem „Výuku předmětu zaštiťuje FEKT.“ Já sám nevím proč – nikdy jsem neinklinoval ke klasickým hejtům na FEKT, ani ty předměty mi nepřišly jako vyložená pakárna. Každý pro mě měl svůj přínos.