Bezpečnost a počítačové sítě (IBS) – zhodnocení
By Bumerang
Poslední ze sedmice předmětů za tento semestr, dlužno dodat, že i v pomyslném žebříčku by měl poslední místo. Proč? To vám objasním v následujících řádcích — i když jen krátce, protože se k tomuto předmětu chci vracet snad ze všech nejmíň. Představoval pro mě totiž největší zklamání tohoto semestru.
Když jsem si předmět zapisoval, čekal jsem od něj to, že mi objasní, jak se obecně zabezpečují počítačové sítě. Úplně nejlépe s konkrétními příklady. Ale jako bych byl nepoučitelný a neprověřil jsem si tento předmět dopředu. Kdybych to udělal, pravděpodobně bych se mu obloukem vyhnul, neb opravdu neskýtá to, co jsem od něj očekával. Co jsem tedy dostal, když jsem nedostal to, co jsem chtěl? Inu, dostal jsem nálož všemožných zkratek a bezpečnostních protokolů.
Na přednášky nemá cenu chodit, protože přednášející pouze čte slidy. Alespoň je natolik férový, aby vám hned na první přednášce řekl, že na zkoušce se objeví jenom to, co je ve slidech. To je na tomto předmětu jedna z mála světlých věcí — s Dr. Očenáškem se dá na spoustě věcí rozumně domluvit, rozhodně nechce studentům ztěžovat život.
Zákonem zbytečnosti
V průběhu semestru se můžete účastnit třech cvičení v laboratoři, které vám ovšem nic nepřinesou. Pouze přepíšete příkazy z připraveného PDF do počítače za krásnou odměnu 0.0 bodů. Dalším záhybem na této kolonoskopické cestě jsou dva projekty. První je na analýzu bezpečnostního protokolu. Tato analýza spočívá v udělání protokolu a následném přepsáním několika formulí do jednoho obstarožního francouzského programu, který se již několik let neudržuje (tolik k jeho používanosti). Plný počet je tak otázkou pěkně provedeného protokolu.
Druhý projekt byl honosně nazván „Odborná práce na vybrané téma“ a měl nás naučit „vyhledávat a zpracovávat aktuální odborné informace“. Tato práce měla být vepsána v šabloně pro bakalářskou práci na FITu a měla obsahovat minimálně 6 normostran vlastního textu. Témata však byla z oblastí e-governance – většinou spočívala v stručném popsání různých oficiálních dokumentů, ať už od Rady Evropy nebo od našich zákonodárců. Já si vybral téma GOVCERT – věcný záměr připravovaného zákona. No, co vám budu povídat, bylo to 85 stran lehké právničiny a já z toho měl vydojit nějaké informace. Nasadil jsem tedy do hlavy právnickou rétoriku a jal se do psaní. Výsledkem tak byla práce s požadovaným rozsahem v patřičné hanýtrce a řádně rozplizlá – jak se na podobné dokumenty sluší a patří. Nebylo obtížné získat plný počet bodů, jen je třeba si dát pozor na správné citování a vůbec typografickou strukturu.
Columbine
Dosud byly všechny mnou uvedené věci pouze zbytečné. Co je však pravým masakrem v tomto předmětu, jsou testy — půlsemestrálka a semestrálka. Popíšu je najednou, protože mají i stejnou strukturu. Nejdříve několik teoretických otázek a poté analýza protokolu, kdy jste měli zapsaných několik formulí vymyšleného bezpečnostního protokolu a k nim jste měli dopsat vlastnosti tohoto protokolu — tedy jestli poskytuje vzájemnou autentizaci subjektů atp.
Co se ale všechno musíte naučit na zkoušku? Všechno, co je na slidech. Cokoliv, co tam má i jednu blbou odrážku, každou zkratku, která se tam vyskytuje. Na semestrálku jsem si připravil seznam pojmů, které se ve slidech vyskytují — a bylo toho 13 stran. Tolik stran čistých definic a zkratek, ničeho jiného. Memorování fakt není moje silná stránka, takže jsem do této zkoušky vložil asi tak o řád víc úsilí, než do blbého IPP (údajně nejtěžší předmět tento semestr, leda hovno). Tento předmět by se měl jmenovat Bezpečnostní protokoly, protože o ničem jiném se zde neučí.
Studentů prospělo: 65,21%