Základy počítačové grafiky (IZG) – zhodnocení
By Bumerang
Počítačová grafika — pod tímto si možná něco představí i vaši rodiče (což se u mnoho předmětů věru nestává). Vybaví se jim Photoshop a možné nějaké CGI triky z filmů. „To zní hustě, konečně budu moci retušovat holkám fleky na obličeji a ony mě za to pustí do friendzone!“ Jestli někdo podléhá představě, že podobné věci se v tomto předmětu probírají, budu ho muset zklamat.
V tomto předmětu vás čeká vpravdě programátorštější pohled na počítačovou grafiku — a to na vykreslovací algoritmy, transformace objektů apod. Pokud vás tato problematika neoslovuje, mám pro vás dobrou zprávu — předmět vede Ing. Michal Španěl Ph.D. Forma, kterou tomuto předmětu dal, se mi velice líbí a oslovila mě. Hardcore FIT fans budou namítat, že předmět je pojatý naprosto chybně, neb nemá odpovídající náročnost hodnou bakalářů informačních technologií. O čem je tedy řeč?
Ambience
Celým předmětem se táhne jako červená nit pohodová atmosféra. To je něco, co je mi po dvou letech na FITu velice záhodno — ve většině předmětů vás potká tak maximálně stres o body. Dr. Španěl si je však vědom, že obsah jeho předmětu zdaleka nemusí zajímat všechny — ba co víc, že se třeba někdo počítačové grafice v budoucnu nechce věnovat. U ostatních předmětů jako by snad všichni tiše předpokládali, že všichni se v rámci svých budoucích zájmů vrhneme na problematiku právě jejich předmětu.
Přednášky
Přednášky jsou plné úsměvů a žertů — a v této odlehčené atmosféře probíhá výklad. Všude je plno obrázků (přeci jenom bereme grafiku), příkladů a slidy jsou pěkně zpracované. V předmětu vás čekají také obtýdenní cvičení, kde si osaháte na nějakém příkladu probíranou látku, většinou formou doplnění nějakého algoritmu do předpřipravené kostry. Přemýšlet nebylo příliš třeba, úlohy byly celkem snadné. Pokud by na někoho byly příliš složité, tak stačí jen poznamenat, že byly po celé dva týdny stejné. Z těchto cvičení musím vypíchnout to, které vedl Ing. Pavel Svoboda. Smekám, protože s takhle dobrou náladou jsem ze cvičení ještě nikdy neodcházel. Jeho vyprávění, komentáře a nejrůznější průpovídky byly až třeskutě vtipné. Díky za to, přesně tohle jsem uplynuvší semestr potřeboval.
Projekt
V rámci semestru musíte zpracovat i jeden projekt, který má ve společnosti projektů řešených na bakaláři výsadní postavení — poprvé netvoříte program čistě pro konzoli, ale výstupem bude něco grafického. U nás konkrétně to byly objekty obíhající po eliptických drahách. Projekt není složitý — dostali jsme k dispozici předpřipravenou kostru, do které stačilo doplnit pár algoritmů. V rámci odevzdaných řešení pak probíhala ještě soutěž a to o nejrychlejší vykreslení — hlavní cenou byla láhev vína. Tomu říkám správně vysokoškolská motivace! Vítěz byl pak slavnostně vyhlášen na zkoušce — jaké pak bylo jeho překvapení, neboť ani nevěděl, že se nějaká soutěž koná. Další soutěž pak byla za nejhezčí projekt — cenou opět láhev vína.
Testy
Jak půlsemestrálka tak zkouška mají shodný formát — několik testových otázek (na FITu již výjimečnost!) a poté několik fulltextovek (módněji otázka s otevřenou odpovědí). Opět mi přišlo, že skupiny byly lehce nevyrovnané (v obtížnosti), ale možná je to tím, že se prostě učím špatné věci. :) Navíc jsem si vědom, že udělat dva srovnatelné testy je spíše věcí náhody. A když mám tendenci „vysedávat“ ty „horší“ testy, akorát tím kompenzuji stav karmy pro ty, co vysedávají ty „lepší“. (Není zač, Hufmeistere. :D )
Je na vás, co si z IZG odnesete. Můžete ho projít neposkvrnění jako prádlo vyprané v Perwollu. Já jsem si odnesl všeobecný přehled, jak to vlastně s tou grafikou v počítačích chodí a na jakých principech pracuje. Tím jsem myslím splnil to, čeho chtěl Dr. Španěl dosáhnout.
Studentů prospělo: 87,40%