Zhodnocení třetího semestru
By Bumerang
Jak jsem psal ve zhodnocení minulého semestru, neměl se v tomto semestru objevit žádný zabijácký předmět. Skutečně neobjevil. Jaký mám tedy celkový dojem z uplynuvšího semestru? Pojďme se na to podívat.
Semestr jsme začínali už 17. září, takže oproti ostatním vysokoškolákům mimo VUT jsme poslední část léta strávili už ve školních lavicích. Obrazně řečeno. První tři týdny probíhaly v obvyklém poklidu, až poté začínal semestr nabírat trošku svižnější tempo. Ale nebylo to nic moc závratného. Nejhorší bylo opět se „nastavit“ do vysokoškolského módu, ať už to znamená změnu denního režimu nebo trávení času nad školními úkoly. Do školy jsem pak celý semestr chodil pěšky a hodlám v tom pokračovat, neboť 5km denně mi pomáhá udržovat kondici a cítím se díky tomu lépe. Už mám po krk toho, trávit většinu času někde zavřený, takže se snažím využít i tu nejmenší příležitost pro pobyt venku, i když zrovna prší.
Co z toho?
Tento semestr mám trochu problém určit předmět, který byl pro mě nejlepší. Není to ovšem tím, že by byla tak velká konkurence, jako spíše kvůli tomu, že žádný pro mě vysoce nepřevyšoval ostatní. Pro někoho mohl být nejlepší předmět IFJ – který byl bezesporu perfektně pojatý a bezchybně připravený – ale látka v něm mě oslovila jenom částečně (čímž ovšem nesnižuji jeho přínos). Relativně mě bavilo i INP, ale pouze pokud přednášel prof. Sekanina. Skvělý byl předmět HVR, ale to jsem bral spíš jako relax než plnohodnotnou výuku. Tento semestr tak pro mě osobně nemá jasného vítěze. Jasného „vítěze“ však má v žebříčku nejhorších předmětů – je jím IAL. Tento zbytečný předmět ve mně nevyvolával nic než znechucení z jeho pojetí.
Prakticky celé dva měsíce se točily okolo projektu do IFJ. Není se co divit – vědom si jeho důležitosti, snažil jsem se mu věnovat maximální pozornost. Na druhou stranu si myslím, že vložená snaha a časová náročnost neodpovídá jeho ohodnocení (projekt je za 20 + 2×5 + 10b do dvou předmětů). Každopádně jsem za ten projekt rád, vyzkoušel jsem si práci v týmu i roli vedoucího, ačkoliv jsem nebyl postaven před nějaké velké problémy, díky skvěle pracujícímu týmu. Ostatní projekty jsem řešil jen tak mimochodem a žádný vlastně nespotřeboval moc času.
Zkouškové
Novinkou oproti minulému akademickému roku jsme měli první týden zkouškového již před Vánocemi. Konkrétně to bylo INM a IAL. Tento styl mi vyhovuje, neboť díky tomu jsou zkoušky rovnoměrně rozložené (alespoň pro nás na bakaláři) a že není čas se učit? Vždyť v letním semestru je to potom stejné, tam se taky ze semestru přejíždí rovnou do zkouškového bez zastavení. Zkoušku z IAL jsme pak psali v pátek 21. 12. 2012 dopoledne, na konec světa – jak příznačné. Testy byly opraveny až v novém roce. Zbytek zkouškového proběhl již klasicky, kdy jsem měl nejvíce volného času za celý semestr (proto se na něj vždycky těším).
Statistiky
Do tohoto semestru se zapsalo 391 studentů (10 studentů se rozhodlo na FITu nepokračovat), po skončení nás zbylo 387 studentů. To dělá čistý úhyn pouhé 4 studenty. Na první pohled pěkné číslo, viďte? Je ale třeba si uvědomit, že v tomto semestru vás mohou vyhodit pouze v tom případě, že neuděláte předmět, který opakujete (samozřejmě ještě můžete odejít sami, ale kdo by to v polovině semestru formálně udělal). Nejméně jeden předmět pak splnilo 370 studentů, z čehož pak jasně, jak den z noci plyne, že ani jeden předmět neudělalo 17 studentů, tzn. 4,39% z těch, kdož ještě ve studiu pokračují.
Všechny předměty pak splnilo celkem 221 kusů, tedy 56,52% ze všech zapsaných. Statisticky řečeno – tento semestr byl z dosavadních ze všech nejlehčí, neboť všechny předměty udělalo více studentů (v prvním semestru to bylo 35,42%, ve druhém pak 44,88%). Ale je tomu skutečně tak? Nemyslím si — osobně bych řekl, že ty semestry byly všechny srovnatelně náročné. Liší se však jedna věc – většina lidí, co na tu školu prostě neměli, byli odfiltrováni po prvním roce. Dalším aspektem je ten, že čím déle na škole jste, tím těžší je vás vyhodit – jen díky tomu, že už víte jak na to. Víte, alespoň přibližně, jak a co se naučit na zkoušku, abyste jí prolezli. Jste zkrátka zkušenější.
Co tě čeká?
Jak se těším na další semestr? Popravdě, moc ne. Považte – mám zapsaných 7 předmětů a na 13 týdenní semestr připadá více než 14 projektů v 7 programovacích jazycích. Slibovaná projektová nálož je tu a ačkoliv mám sil dosud dost, očekávám, že se cca 2-3 týdny před koncem semestru se opět dostaví klasické znechucení z toho nepřestávajícího kolotoče projekt-projekt-projekt. Na které předměty se těším? Po dosavadních dvou týdnech se těším na Seminář C++, který vede opět vynikající PePe, Základy počítačové grafiky, ze kterých se vyklubal zajímavý předmět vedený v pohodové atmosféře (alespoň prozatím) a to je vše. Těšil jsem se i na Bezpečnost a počítačové sítě, ale jestli se kvalita přednášek (či spíše předčítání slidů) rapidně nezvedne, je to kandidát na zklamání semestru. Za tři měsíce uvidíme…
A nyní již hodnocení jednotlivých předmětů: