Zhodnocení prvního semestru
Many were called, few were chosen.
Původně jsem se rozhodoval mezi dvěma školami – MUNI FI obor Počítačové systémy a zpracování dat a VUT FIT obor Informační technologie (jiný bakalářský tu ani není). Na obě školy mi byla prominuta povinnost absolvovat přijímací zkoušky na základě výsledků z NSZ (Národních srovnávacích zkoušek) – konkrétně OSP R (Test obecných studijních předpokladů – rozšířená verze). Přestože anotace a skladba předmětů zněla lépe na MUNI, především důraz na praktické používání věcí a vidina spousty projektů, kde si probíranou látku procvičím, rozhodla ve prospěch VUT FIT. Dne 24.6.2011 jsem se po zápisu tedy oficiálně stal studentem této školy a při této příležitosti jsem si i poprvé prohlédl areál naší školy. Byl jsem unesen.
Semestr nám začínal 19.9.2011, ale já jsem na koleje dorazil již o týden dříve, abych si stačil zařídit vše potřebné, a hlavně se měl čas trošku „rozkoukat“. Rozhodně to byl dobrý krok, neboť jsem již záhy mohl ochutnat atmosféru života na kolejích. První „vysokoškolské“ týdny probíhaly skvěle – všechno bylo nové, krásné, nikdo po nás nic nechtěl a my se pomalu rozkoukávali (a po nocích chlastali). Ovšem potom postupně nastával obrat.
Základy programování (IZP) — zhodnocení
Nejzajímavější a nejpřínosnější předmět v prvním semestru. Probírá se nejprve programovací jazyk C (v normě C99), později i obecné programátorské konstrukce – ADT (abstraktní datové struktury), složitost, „teorie“ okolo programování. Vše je však provázáno s názornými příklady v Céčku. Rozhodně není radno tento předmět podcenit – patří ke stěžejním nejen v tomto semestru, ale také jako odrazový můstek pro celou řadu navazujících předmětů.
Cvičení
Na začátku semestru probíhala 4 řízená democvičení, na která se muselo registrovat. Byla určena především začátečníkům a ukazovala základy práce s Linuxem, i vás provedla prvními kroky v Céčku. Já sám jsem tam chodil jen ze zvědavosti a z kvůli tomu, aby mi „něco neuniklo“. Pokud nejste v programování naprostý začátečník, asi vám toho moc nedají – ale může to posloužit jako takový nenásilný úvod do jazyka C, pokud máte zkušenosti s jiným programovacím jazykem. Na začátku semestru, dokud máte ještě spoustu času (cca prvního 1,5 měsíce), vřele doporučuji věnovat se Céčku a učit se ho. Ale co je hlavně – programovat v něm.
Úvod do softwarového inženýrství (IUS) — zhodnocení
Pro mnoho studentů ten největší strašák zimního semestru, podle mě však neoprávněně. Spousta studentů tvrdí, že tento především teoretický předmět je naprosto k ničemu a ke všemu nudný. Já mám však na věc poněkud odlišný pohled.
V tomto předmětu se seznámíte s procesem vývoje softwaru a jeho životními etapami. Lidsky řečeno, uvidíte, čím vším si musí projít každý SW projekt a že to opravdu není jenom o tom, nabouchat aplikaci v nějakém programovacím jazyce, ale je potřeba spousta plánování a často byrokratických nutností. Určitě je ale potřeba mít o podobných věcech minimální přehled, i kdyby se tomu někdo v budoucnu vůbec neplánoval věnovat.
Na začátku musíte absolvovat „Knihovnický kurz“ (čti: mít z toho alespoň 1b), který spočívá v tom, udělat vždy jednou za týden buď nějaký projekt, nebo vyplnit nějaký test. Celý tento kurz vám dá přehled o nabídce nejrůznějších knihoven, seznámí vás s online katalogy nejrůznějších elektronických publikacích, ať už jde o nejrůznější práce nebo nejrůznější časopisy. A jelikož má VUT přístup do těch největších celosvětových databází, určitě nebudete mít nouzi o kvalitní zdroje pro svoje projekty/práce. Ale jak časem poznáte, nebudete mít zároveň čas se všemu pečlivě věnovat, natožpak přečíst všechny vytoužené publikace.
Teorie obvodů (ITO) — zhodnocení
Největší opruz zimního semestru. Pro průmyslováky to bude z valné většiny opakování (a nebo taky ne, kdo si to má po těch letech všechno pamatovat), pro gymploidy to asi nebude nic příjemného. Pod honosným názvem se neskrývá nic jiného, než obyčejná elektrotechnika – počítání odporů, napětí, transfigurace, zjednodušování obvodů, Theveninova věta atp.
Půlsemestrální písemka byla jednoduchá, ale bylo třeba si na ní projít a hlavně samostatně vypočítat různé typické příklady – kdo tohle udělal, snadno získal plný počet (20b).
Projekt
Dále bylo třeba vypracovat projekt, který spočíval ve vypočítání a namodelování řešení daných příkladů do počítače a z toho všeho vyrobit úhledný protokol. Příklady byly triviální ve smyslu náročnosti, ale šílené v ohledu pracnosti. Jenom dva dny jsem ty příklady počítal na papír a celý další den jsem dělal samotný protokol (výstupní formát PDF) – modeloval obvody (není nad to si vybrat program, který neumí rotovat objekt – musel jsem si proto kreslit vlastní značky pro rezistor zapojený „pod úhlem 45°“ – a taky neobsahuje objekt pro zdroj napětí) používajíce program IDA, který na podobné účely snad radši ani nedoporučuji. V předmětu není zápočet.
Diskrétní matematika (IDA) — zhodnocení
Tento předmět byl velikým překvapením pro všechny. Látka, která se zde probírá, je daleko mimo všechno, s čím jste se doposavad setkali. Samotná látka není těžká, ale je bezpodmínečně nutné naučit se veškerou používanou terminologii – pokud to zvládnete, tak zjistíte, že probírané věci nejsou tak složité a že je vlastně intuitivně znáte — jsou však zapsané neprostupnou formou exaktní matematiky.
Během semestru se konají numerická cvičení, na která se vyplatí chodit — pokud máte dobrého cvičícího — a tou naše Alenka nepochybně byla. Její hezký úsměv a rozkošný měkký ruský přízvuk (pochází z Běloruska) a vynikající znalost matematiky z ní pravděpodobně udělali terč chlípných představ mnohých FIŤáků.
Asemblery (IAS) — zhodnocení
Probírá se jazyk symbolických instrukcí (Assembly Language) a název předmětu je jeho nejasná počeštěná verze. Dále se budete věnovat obecně tomu, jak počítač „chrastí přímo na procesoru. Ale je třeba uvést, že pracovat budete zásadně v 16b režimu na procesorech Intel (a používat překladač NASM). Je tomu tak proto, že aktuální procesory, které již pracují ve 32b/64b režimu, už mají spoustu „vychytávek“ navíc, které zastiňují pravou podstatu fungování. Principy se však nemění.
Cvičení
V průběhu semestru se konají cvičení, na která sice nemusíte chodit, ale lze na nich získat až 20b. Pokud se na cvičení připravíte, není zase až tak obtížné získat plný počet bodů. Velice důležitým prvkem ovlivňujícím vaše hodnocení je však i cvičící (a to nejen v tomto předmětu, ale obecně ve všech předmětech). Já měl to „štěstí, že jsem si zaregistroval cvičení u jednoho z nejdrsnějších, který si navíc hrozně rád dělal srandu z našich slovenských bratrů. Pro příklad uvedu několik ukázek, s čím se také na VŠ můžete setkat.